DiversiCom in volle actie tijdens ‘DUODAY’:
een ambitieuze nationale actie om de tewerkstelling van mensen met een beperking te stimuleren.

Op 24 maart start de jaarlijkse actie ‘Duoday’, ten voordele van de tewerkstelling van mensen met een beperking. De actie streeft twee grote doelen na: bedrijven sensibiliseren om meer mensen met een beperking te werk te stellen en gehandicapte stagiairs een beroep laten ontdekken waarvoor ze gekwalificeerd zijn. De actie vindt gehoor op nationale schaal. Haar succes berust op een samenwerking tussen de vier regionale agentschappen bevoegd voor de integratie van mensen met een beperking, een breed netwerk van verenigingen, en ondernemingen die in heel België deelnemen. In totaal grijpen over 500 ondernemingen en 600 stagiaires hier de unieke kans om handicap en werk, twee nog vaak uiteenlopende werelden, dichter bij elkaar te brengen. De vzw DiversiCom draagt ruimschoots bij aan het succes van de actie.

In België gaan handicap en werk niet goed samen. Mensen met een beperking maken 15% uit van de werkende bevolking, maar slechts 35 à 40% onder hen heeft werk. Terwijl heel wat inactieve mensen met een handicap best wel over mogelijkheden en kwalificaties beschikken voor de arbeidsmarkt.

De actie van 24 maart wil de struikelblokken naar hun professionele integratie weghalen. Die week openen over 500 bedrijven hun deuren voor stagiairs en hun ontdekkingstocht van 1 tot 20 dagen. Dat is inderdaad kort. Maar voor de stagiair is het een stap van onschatbare waarde in het vaak kronkelige parcours van integratie. Het bedrijf krijgt de kans om het anders-zijn op een positieve manier te ervaren en om op die manier algemener bij te dragen aan een grote maatschappelijke uitdaging. De volgende stap? Mensen in dienst nemen.

33 duo’s, bij elkaar gebracht door DiversiCom

De nieuwe vzw DiversiCom stelt zich tot doel om mensen met een beperking aan werk te helpen. Ze heeft drie kernactiviteiten: de begeleiding van gehandicapte werkzoekenden, advies op maat aan de werkgever en het verspreiden van goede voorbeelden van een geslaagde integratie. Zo snel ze kan verbindt DiversiCom de kandidaten met haar netwerk van ondernemingen. Het credo van de vzw is immers: eerst de competentie, dan pas de handicap!

Sinds haar oprichting eind 2014 begeleidt de vzw al 70 kandidaten. Naast de 75 eerste beroepsprojecten die ze voor hen heeft mogelijk gemaakt, sensibiliseert DiversiCom ook voor handicaps en geeft ze opleidingen aan partnerbedrijven. Samen met hen onderneemt ze concrete acties voor een grotere openheid in hun HR-beleid naar mensen met een handicap toe.

Zeventien partnerbedrijven gingen in op de Duoday-oproep. Voor hen selecteerde DiversiCom 33 stagiairs. Ze volgt hun rekrutering op van a tot z: eerste matching met de onderneming, administratieve opvolging, de uitvoering van aanpassingen, de voorbereiding van de begeleiders en de evaluatie van de stage.

Zie hier de 33 duos gevormd bij DiversiCom.

Enkele ‘hartverwarmende duo’s’

• Nassr-Allah (doof), stagiair bij de Brandweer Brussel

Nassr-Allah ging niet naar school in zijn land van herkomst. Als uitstekend kleermaker versterkt hij het naaiteam dat de uniformen van de Brusselse brandweerlui herstelt.

• Sofia (met beperkte mobiliteit), stagiaire bij Solvay

Sofia is juriste, op zoek naar een toegankelijk advocatenkantoor. In afwachting daarvan wilde ze wat ervaring opdoen als bedrijfsjuriste. Solvay verwelkomde haar in zijn juridische afdeling.

• Galina (blind), stagiaire bij White & Case

Galina is taalkundige. Ze spreekt Bulgaars, Pools, Engels en Frans. Ze ondersteunt de advocaten van White & Case in hun relaties met klanten die een van deze talen spreken.

• André (autistisch), stagiair bij de MIVB

André is dol op het openbaar vervoer. De werking en geschiedenis van het Brusselse net hebben geen geheimen voor hem. De MIVB stippelde voor hem een schitterend ontdekkingsparcours uit!

• Francesco (blind), stagiair bij ENGIE

Francesco spreekt 5 talen en mag bogen op een groot relationeel talent. Hij zal de wereld van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ENGIE verkennen.

• Manon (met beperkte mobiliteit), stagiaire bij RTL

Manon studeert voor haar Master in Journalistiek. Ze mag inspiratie opdoen op de redactie van rtlinfo.be om zo te ontdekken welke journalistieke weg ze het liefst zou inslaan zodra ze haar diploma op zak heeft.

• Corinne (met beperkte mobiliteit), stagiaire bij de Koning Boudewijnstichting

Corinne runde haar eigen bedrijf. Omdat ze ervaring heeft met de begeleiding van jongeren zal ze het pedagogische team van BELvue museum versterken tijdens schoolactiviteiten rond het thema democratie.

• Sanaa (doof), stagiaire bij AXA

Sanaa is uit een lange periode van werkloosheid geraakt dankzij een digitaliseringsopdracht van 3 maanden bij RTL. Ze start nu met administratieve ondersteuning op de Claimafdeling van AXA.

• Nicolas (met beperkte mobiliteit), stagiair bij BNP Paribas Fortis

Nicolas is administratief medewerker. Hij zal zijn trein uit Louvain-la-Neuve nemen voor een ontdekkingsdag op de afdeling Facility van BNP Paribas Fortis in Brussel.

Voor meer info:

Duoday: www.duoday.be